
Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

18 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

HOW DO EGYPTIAN NEWSPAPERS TELL US ABOUT THE CURRENT 

IDEOLOGICAL TRENDS? 

Dalia Esmat Hammoud (Ph.D) 

Department of English, Faculty of Education, University of Alexandria, Egypt 

 

ABSTRACT: The present paper attempts to analyse the main front-page headlines of eight 

Egyptian newspapers, with different mainstream readerships, reporting a single political news 

issue. On the 13th of April 2013, the retrial of former Egyptian President Hosni Mubarak was 

postponed when the judge withdrew from the case and referred it to another court. The next 

day, all Egyptian newspapers tackled the event. A critical discourse analysis is carried out to 

investigate the way language is used to shape certain political ideologies in the newspapers' 

headlines. The study concludes that despite their claim of being objective, newspapers 

represent news in a way that propagates their preferred ideologies. Hence, other than being a 

means of communication, newspapers seem to be an instrument of power, control and 

manipulation. 

KEYWORDS: Egyptian Newspapers, Critical Discourse Analysis, Headlines, Ideology, 

Power  

 

INTRODUCTION 

Critical Discourse Analysis (CDA) studies discourse in its social context. It not only describes 

a language, but aims at explaining the relationships between language, society, and ideology. 

Such relationships were described by Simpson (1993) as "language use cannot be regarded as 

neutral, value-free or exempt from at least some 'angle of telling'. Rather, it is shaped by a 

mosaic of cultural assumptions, political beliefs and institutional practices – in other words, 

ideologies" (pp.176-177). Hence, CDA attempts to "investigate critically social inequality as it 

is expressed, signaled, constituted, legitimized and so on by language" (Wodak, 2001, p.2).  

CDA has been applied to various domains of discourse, one of which is news discourse, the 

focus of the present study. Ideally, newspapers are expected to present any piece of news in a 

truthful, accurate and comprehensive way, enabling readers to make their own judgments about 

such news. However, in reality, news articles in newspapers "can be summed up, simplified, 

polarized, intensified and personified. A transformation of the original account of event in 

question is presented to the reader in such a way that it may affect his/her view of the world" 

(Nordlund, 2003, p.8). Thus, any piece of news is written and articulated from a particular 

ideological position as it is shaped by political, economic, and cultural forces.  

Being an indispensable component in any article, headlines are no exception.  They are a unique 

type of text largely geared to saving space and presenting information in a concise way as they 

compress the event in a minimum number of words to attract the readers' attention, which 

according to Ifantidou (2009), is their only function. They can also be considered as an 

"emotion-inducing strategy in the hands of the editor used to initiate, sustain discourse and 

shape the views of the readers on national issues" (Taiwo, 2007, p. 218). Doing so, they portray 

and convey a specific ideological content. Thus, the notion of ideology and its relation to power 

are clarified below. 

http://www.eajournals.org/


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

19 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

Ideology 

Ideology is a complex notion. One definition is the one that focuses on the term ideology from 

a social dimension. To van Dijk (1998), it is a representation of the social beliefs, ideas and 

attitudes shared by members of a society. Moreover, Oktar (2001) defined ideology as 

“presentations of who we are, what we stand for, what our values are and what our 

relationships with others are” [original emphasis] (p.314). Another definition of ideology, 

which is relevant to this study, is quite different from the former one, having a negative 

evaluation of ideology,  claiming that it is "essentially linked to the process of sustaining 

asymmetrical relations of power – to maintaining domination….by disguising, legitimating, or 

distorting those relations" (Thompson, 1984, p.4). The same view has been further asserted by 

others, one of whom is van Dijk who explained that ideologies play an important role “in the 

formation and change of public opinion, in setting the political agenda, and influencing social 

debate, decision making and other forms of social and political action” [original emphasis] 

(Finally, on the social side, 1996). According to Pasha (2011), "it is this type of ideology that 

generates polarization of people into us and them, and the audience begins to produce and 

consume discourse in terms of the we and they dichotomy" (p.50). Finally, to Zaidi (2012), 

ideology has also been viewed as a "legitimated, normative, and systematic exercise of power 

by a group in order to achieve specified collective objectives embedded in an impersonal entity 

or system" (pp.73-4). 

Ideology and Power 

In the Egyptian society, like in many others, the state and the dominant institutions try to 

maintain their dominance over the public in two ways: coercion or consent. The former entails 

force and resistance, while the latter is much smoother. According to Gramsci's theory (1971), 

ruling classes do not impose their ideologies on the masses through coercion. They subtly 

exercise their power through winning people's consent by using strategies like persuasion that 

influence their minds and might in-turn control their actions (as cited in van Dijk, 1998).  Al-

Jayrudy (2011) claims that "persuaders seem to engage their persuadees in a conversational 

discourse which draws upon their powers of reason. As a result, the persuadees rationalize, 

legitimate and justify the facts and statements presented in the persuasive discourse "(p.42). 

For instance, when a political party issues a newspaper, it is capable of controlling the content 

and the way it is expressed, thus shaping the readers' opinion. By doing so, the elites practice 

their social domination and "impose a policy of exclusion on minorities or any social group 

that does not belong to us" (Pasha, 2011, p.108). Such a relationship is reciprocal. 

In view of the above discussions, the present study attempts to answer the following: 

1)  How do eight different Egyptian newspapers report a single event?  

2) How does the reporting of the same event reveal the different ideologies of the eight 

Egyptian newspapers? 

3) What are the linguistic/ non-linguistic devices used to express those ideologies?  

Through answering the three questions above, the study tries to identify how the examined 

newspapers differ in their representation of the event, and how this reflects their different 

ideological background and political stances. 

 

http://www.eajournals.org/


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

20 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

METHODOLOGY 

This work is a comparative, descriptive analysis of one event as covered by eight different 

Egyptian newspapers. To analyse the selected data, Fairclough’s (1992) model, van Dijk’s 

(1997) cognitive work, and Richardson’s (2007) concern about news media are applied, as they 

complement one another. In Fairclough's model, any CDA can be divided into three stages: 

description, interpretation and explanation. Consequently, when examining a text, the first step 

would be describing and analysing the structure of the text and the linguistic choices made by 

the writer. The second step would be focusing on the interaction between the text and the 

reader, which includes examining the process of the production of the text by the writer and 

the process of interpretation by the reader who receives it. The final stage is concerned with 

explaining the social context of the text. Yet, such levels of analysis sometimes overlap and 

interrelate, and at the same time, are mutually explanatory. These different types of analyses 

work simultaneously rather than sequentially.  

Due to the restricted nature of headlines, while focusing on discourse-as-text, the researcher 

analyses both lexical and syntactic levels. While lexical analysis mainly includes lexicalization 

(the choice of words, naming and reference), the syntactic one covers sentence structure, 

transitivity, tenses, pre-/post-modifiers, and passive/active voice. Some of these linguistic 

items are explained here:- 

- Lexicalisation: It means studying individual lexical items, their connotations and 

denotations. Much can be inferred from the lexical choices made by the editor, as these 

linguistic choices are not ideologically random, and have intentionally been used to 

perpetuate hidden ideologies and guide the readers' ideological stance (van Dijk, n.d.).  

- Naming: Studying naming or labeling shows how certain people or objects are given 

names to identify them. Such a process is done on ideological basis as explained by 

Fowler et al., "[T]he different possibilities [of naming] signify different assessments by 

the speaker/writer of his or her relationship with the person referred to or spoken to, 

and of the formality or intimacy of the situation" (1979, p.200). 

- Sentence structure: In Arabic, while nominal sentences present a proposition and 

describe people and objects, verbal ones relate events. Consequently, a characteristic 

feature of Arabic news headlines is the use of noun-initial sentences, as doing so helps 

in placing emphasis on the subject by making it more noticeable than other elements in 

the headlines (Al-Jayrudy, 2011).  

- Active/passive voice: The voice chosen determines the role of the participant in an 

action. In newspapers, the actor may be deleted because “the paper is able to imply 

illegal conduct without actually making an accusation that could leave them vulnerable 

to legal action” (Reah, 1988, p.88) or the actor is unknown. For Fowler (1991), "passive 

is a common structure in headlines, it saves space, it is chosen not only for brevity but 

also because of the official or bureaucratic nature of the events referred to” (p.79). By 

using that voice, the agent becomes less prominent and the person or thing affected by 

the action is the focus, unlike the active voice which is used when the writer wishes to 

focus on the agent 

- Transitivity: Transitivity analysis includes identifying who is set as agent (doer or 

sayer, etc.), as goal (who is acted upon), and the processes (doing or saying). In other 

words, as Pasha (2011) puts it "who is doing what to whom?" (p.118). That type of 

http://www.eajournals.org/


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

21 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

analysis would reveal much about the complex system of hegemony and domination in 

the society as expressed in media headlines. To do a transitivity analysis, it is necessary 

to identify every verb and its associated process, and then examine patterns in the use 

of these processes. There are six processes, namely material, relational, mental, 

behavioural, verbal, and existential. First, mental ones are processes of “doing”. They 

express the notion that someone/thing “does” something. Second, relational ones are 

processes of “being”, as a relation is set up between two separate entities (Halliday, 

1994, p.119). Thus, they are used to describe things in terms of their qualities, attributes 

or identities. While mental processes are those of “sensing”, verbal ones are of 

“saying”, where there is a “sayer” that is not necessarily a human being. Behavioural 

processes are related to physiological and psychological behaviour, like breathing and 

smiling. Finally, existential processes represent something that exists or happens. It 

may be an event, an object or a human being (Halliday, 1994). By applying transitivity 

analysis to the selected headlines, the researcher tries to examine how Mubarak is 

presented, the process types associated with him and their significance.  

- Metaphors: It is a way of “representing one aspect of experience in terms of another, 

and is by no means restricted to the sort of discourse it tends to be stereotypically 

associated with… it is the relations between alternative metaphors which have different 

ideological attachments” (Fairclough, 1989, p. 119). 

In addition to the abovementioned lexical and syntactic items, van Dijk's (1997) "surface 

structures" are examined in that dimension (discourse-as-text) to complete the whole picture. 

This term refers to the embodiment of various abstract discourse structures (i.e., semantic, 

syntactic and pragmatic) in different forms of expression at the level of phonology and 

graphics. In general, they may express and convey a hidden meaning, thus influencing the way 

the event is interpreted by the readers. Placing certain graphical emphasis on a specific piece 

of information entails its positioning at the top of the hierarchical organisation of mental 

models. Finally, Richardson's rhetorical tropes are also analysed, namely metaphor, and puns. 

A "trope will take words and use them to denote-connote something apart from their ordinary 

meaning" (2007, p. 65). 

The second dimension of text analysis is discourse-as-discursive-practice. It is concerned with 

how people interpret and reproduce a text. According to Jorgensen and Phillips (2002, p. 69), 

such an analysis "focuses on how authors of texts draw on already existing discourses and 

genres to create texts, and on how receivers of texts also apply discourses and genres in the 

consumption and interpretation of the texts". Doing so entails answering questions concerning 

the reasons for choosing a certain event, the way it is reported and the factors that influence 

journalists in their reporting.  

As for the social dimension, it is related to issues of power, "the social, ideological and 

hegemonic practices prevailing in the society and how these practices shape (and are shaped 

by) discursive practices" (Pasha, 2011, p. 40). In other words, one tries to answer questions 

like, what does a text say about the society it was produced in and the society it was produced 

for? Does it have an impact on social relations? 

At this point of the research, it is vital to focus on both discursive and social practices in order 

to provide the relevant background information before analysing the selected data.  

 

http://www.eajournals.org/


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

22 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

Discursive Practices in Egyptian Newspapers 

In Egypt, state-owned and government-funded newspapers (Al-Ahram, Al-Akhbar, Al-

Gomhuriya) are run by boards that are appointed by the editors-in-chief, who are directly 

appointed by the president, with the help of the National security bureau. Thus, any anti-

government news is filtered. Moreover, private newspapers are published after the approval of 

the Supreme Council of Journalism, which has the right to confiscate and discontinue any 

newspaper at any time (Rubin, 2015). The latter happened to the Islamist-oriented newspaper 

Al-Horeyya Wal Adala. Ghoraba (2012) has claimed that many Egyptian journalists themselves 

serve as insiders to the national security bureau; even some private newspapers are given a 

license to work for that bureau by sending regular insider reports in return for rewards and 

possible promotions.  

The Egyptian journalists hardly ever feel complete freedom to express themselves. They are 

always torn between the government with its upper hand, and the reader who often looks at 

matters from an emotional perspective, sometimes resists shocking facts and resorts to a 

comfort zone (Ghoraba, 2012). If a journalist or writer expresses different views from the 

widely accepted standard version in the society, some Egyptian readers initiate a fierce attack 

against that writer, usually regarding him/her as an outcast. Consequently, such knowledge had 

to be considered when covering any events during that two-year period of turmoil after the 25 

January Revolution, 2011. The core revolutionary demands – for bread, freedom, social justice 

and human dignity –have not been realised since the fall of Mubarak's regime. Nobody knew 

whether the Revolution was going to succeed or not; thus most journalists tried to play it safe 

and not clash with both the opponents and proponents of that regime, in fear of losing their 

jobs.   

On Saturday the 13 April 2013, during the reign of the Muslim Brotherhood (MB), the former 

Egyptian President Hosni Mubarak appeared in court to face his retrial over the killing of 

hundreds of protesters in 2011, before he was eventually cleared of all charges on 29 November 

2014.  However, the judge withdrew from the trial almost immediately, signalling an indefinite 

adjournment of the trial, saying that he felt "unease" in reviewing the case and referred it to the 

Cairo appeals court. It's worthy to mention that "the presiding judge was appointed under 

Mubarak and so were most of the current judiciary, a factor that has complicated transitional 

justice in Egypt" (Saleh & Fick, 2013). On that day, Mubarak appeared in a totally different 

image of what was expected. For months, many official accounts were announced describing 

Mubarak's health condition, as he was held at the military hospital in Maadi, instead of the one 

in prison, to be treated from heart problems, fractured ribs, depression and high blood pressure. 

Stunning many Egyptians, the former president looked strong and defiant in court, sitting 

upright on a hospital trolley, wearing designer sunglasses, waving and smiling at his supporters 

from the defendants' cage in the courtroom, and also chatting casually with his two sons. The 

next day, that dramatic appearance was covered by almost all Egyptian newspapers.  

This chosen event is highly worthy of focusing on. It incorporates many of the news values 

suggested by Harcup and O'Neill (2001), such as reference to power elite and to celebrity (the 

former president himself); entertainment (Mubarak showing up in the cage wearing sunglasses, 

smiling and waving to his supporters); surprise (unexpected twist of events as most Egyptians 

were waiting for the verdict); bad news (not knowing what will happen to Mubarak because of 

the withdrawal of the court); magnitude (first time in Egyptian history to have a president stand 

a trial); relevance (political importance as prosecuting Mubarak meant the success of the 25 

http://www.eajournals.org/


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

23 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

January Revolution). Consequently, covering such an event was expected by all Egyptian 

newspapers. 

Because of the gravity of the event, journalists obtained their information mostly from official 

sources, which might have geared their reporting in a way that matched the message required 

to be conveyed to the public at the time. In addition, the political views of the common people 

pressurised the journalists. Egyptians were unequally divided between supporters and 

opponents of the ousted president. Thus, it was necessary to address the readers in the expected 

way or else face the possibility of financial loss. As Richardson states (2007), these 

characteristics "conspire to reduce…journalism to being a conduit for the views of the 

powerful" (p. 186).  

Social Practices  

The predominant social, ideological and hegemonic practices in the society, not only influence, 

but are influenced by the discursive practices as well. Since both state-owned and independent 

newspapers were tackled earlier, the most important element to be focused on here is the 

relationship between the Muslim Brotherhood (often referred to as Ikhwan) and the Egyptian 

presidents. In general, this relationship can be described as a rollercoaster ride full of ups and 

downs, mostly the latter. Due to the complexity and the continuity of this conflict, this section 

will provide a very brief summary of that relationship.  

As a start, introducing the MB is vital. It is Egypt‘s oldest and largest Islamist organisation, 

founded by Hassan Al-Banna in 1928. Initially, it aimed at spreading Islamic morals and 

charity works, but soon became involved in politics, fighting against the British colonial control 

of Egypt.  

 In the 1950s, during Nasser's reign, and after his failed assassination attempt, the MB society 

was dissolved, being accused of that attempt; thousands were imprisoned and tortured; and the 

group was labeled 'an extremist organization'. According to the BBC report (2013), "this clash 

with the authorities prompted an important shift in the ideology of the Ikhwan, evident in the 

writing of one prominent member, Sayyid Qutb. Qutb's work advocated the use of jihad 

(struggle) against jahili (ignorant) societies, both Western and so-called Islamic ones, which 

he argued were in need of radical transformation". 

Tension partially eased during the reign of Sadat (1971-1981) who allowed the MB to work 

publicly in order to counterbalance the growing leftist trend, yet without being recognised as a 

political party or as an official religious organisation. During Mubarak's early reign, the MB 

started winning seats in the parliament until 1989 when the Interior Minister accused the MB 

of being a façade for the militant Islamists. Unfortunately, the 1990s were the bloodiest in 

Egypt’s internal history, where clashes between militant Islamists and the state forces 

increased, leading to many terrorist attacks and many deaths. By time, the MB succeeded in 

having control over civil and professional organisations, to the extent that the 2005 elections 

resulted in 88 seats, reserved for the MB in the parliament, as they wanted to stop the 

inheritance project (having Gamal, Mubarak's younger son, the next president). In 2008, "the 

government launched a crackdown on the Ikhwan, detaining hundreds of members, and 

instituted a number of legal 'reforms' to counter their resurgence" (BBC, 2013). Military courts 

also sentenced many of its leaders to jail and arrested hundreds, targeting the organisation's 

funding.  

http://www.eajournals.org/


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

24 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

After the 25 January Revolution 2011, and a period of rule by the Supreme Council of the 

Armed Forces (SCAF), the MB took power in Egypt through a series of elections. Mohamed 

Morsi became the president, being the first MB member to reach such a position. During his 

rule, "the Islamic movement and its opponents were sharply polarized around the issues of 

freedoms and democracy. Tensions also rose between the Brotherhood and Egyptian state 

institutions, particularly the judiciary and security agencies, over which the group attempted to 

tighten its control" (Fahmi, 2015). Such a determination to tighten their grip on the various 

institutions included the media as well. Moreover, during his reign, Egypt saw killing of 

protesters, attacks on several churches, a Brotherhood-dominated parliament, a poor economic 

status and a number of violations of the constitution. Thus, mass protests broke out against him 

in June 2013 demanding his resignation. On 30 June 2013, Morsi was deposed by the Egyptian 

Army. 

The Eight Egyptian Newspapers 

The newspapers used in this study are classified into three groups, namely state-owned ones 

(Al-Ahram, Al-Akhbar and Al-Gomhuriya), independent ones (Al-Masry Al-Youm, Al-

Shorouk, Al-Watan and Al-Tahrir), and a Muslim Brotherhood owned newspaper (Al-Horeyya 

Wal Adala). A brief description of each is given as follows: 

1. Al-Ahram (The Pyramids): 

Founded in 1875, Al-Ahram has been, for decades, the most widely circulating Egyptian daily 

newspaper. Egyptian state press has always been accused of being the voice of the President 

or the ruling party, supporting all the president’s decisions, while filtering any anti-government 

news. The same accusation was said about the next newspaper.   

2. Al-Akhbar (The News): 

It is a daily newspaper, founded in 1952, achieving one of the highest circulation figures.  Being 

a state-owned semi-official newspaper, it is also Pro-government. Unlike Al-Ahram which is 

conservative, often read by "state officials, academics, and business people", it has a "livelier 

and more sensationalist style…read by students, bureaucrats, and more of a mass audience" 

(Rubin, 2015, p. 243). 

3. Al-Gomhuriya (The Republic): 

It is another state-owned Egyptian daily newspaper, which was established in 1954 after the 

first Egyptian revolution and became the new regime's mouthpiece, echoing its viewpoints. It 

was issued the year Nasser got rid of the first Egyptian President, after the monarchy, Mohamed 

Naguib. He took over the reign and appointed, his friend, Sadat, as the chief editor of Al-

Gomhuriya.  This newspaper "tends to focus on Arab socialist issues and leftist causes, and 

therefore has a following among leftist intellectuals and workers (Rubin, 2015, p. 243).  

4. Al-Masry Al-Youm (The Egyptian Today):  

It is a privately owned daily newspaper, first published in 2004.  Because of not belonging to 

a single political party, Al-Masry Al-Youm has tackled various controversial topics 

objectively. After a few years, it started challenging Al-Ahram for the status of being the 

national paper of record, and since then, is regarded as one of the most influential newspapers 

in Egypt. 

http://www.eajournals.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_newspapers_in_Egypt
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_newspapers_in_Egypt
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper
http://en.wikipedia.org/wiki/Egypt
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspaper
http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_Revolution_of_1952
http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_Revolution_of_1952
http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_paper


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

25 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

5. Al-Shorouk (The Sunrise): 

It is a daily "private" newspaper, portraying the independent voice of many prominent writers 

and journalists. It is relatively a recent paper, established in 2009, shedding light on hot issues 

whether political, economic, or local. 

6. Al-Watan (The Homeland): 

This independent newspaper was launched after the 25 January Revolution, in April 2012. 

Many prominent figures, mostly known for their opposition to the Mulsim Brotherhood, have 

been writing in this paper, frequently criticising the government's performance as well. 

7. Al-Tahrir (Liberation): 

It was a privately owned independent newspaper, named after Tahrir Square       (the birthplace 

of the 25 January Revolution), and launched in 2011 during the revolutionary process in Egypt. 

It was established by the prominent journalist Ibrahim Essa who had ten of his previous 

publications shut down by order of Mubarak's regime. Its main audience is the young youth, as 

it is the voice of the 25 January Revolution, trying to expose corruption and build a free society. 

Both Al-Tahrir and Al-Watan newspapers advocate liberal and/or leftists points of view, often 

attacking the government. Unfortunately, Al-Tahrir (printed version) was closed in September 

2015 due to claims of facing a financial crisis. 

8. Al Horreya Wal Adala (Freedom and Justice): 

Post the revolution, in 2011, Freedom and Justice Party launched this Islamic-oriented 

newspaper “Al Horreya Wal Adala”. It mainly addresses the MB supporters who might be the 

only clients for that publication, as it contains simply a pro-Islamist rhetoric that is synonymous 

with the party affiliation. However, after 30 July 2013 and the imprisonment of Morsi (the first 

MB president), it was discontinued for political reasons, and the party was announced a terrorist 

organisation.  

 

DATA 

The following table includes the eight headlines and sub-headlines that were written on 14 

April 2013, together with their reference and the researcher's translation. 

Number of 

headline 

Name of 

newspaper 

Headline Sub-headlines 

H1 محاكمه القرن فى انتظار دائره جديده الاهرام  

"Trial of the century" awaits 

resumption   

مبارك يلوح لمؤيديه .. و النيابه تبحث 

 اعادته لسجن طره
Mubarak waves to his 

proponents and prosecution 

considers moving him back to 

Tora prison 

H2 صحه مبارك "بمب".. و النيابه  الاخبار

 تبحث اعادته الى السجن

المحكمه تتنحى.. و تحديد دائره أخرى 

 خلال ساعات

Court withdraws, and trial to be 

rescheduled shortly 

http://www.eajournals.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/Tahrir_Square
https://en.wikipedia.org/wiki/Egypt_Revolution_of_2011


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

26 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

Mubarak in perfect health, 

and prosecution considers 

sending him back to prison. 

 

المخلوع يحيى أنصاره من داخل القفص  

 و أهالى الشهداء يتوعدون
Ousted President greets his 

supporters from cage and 

martyrs’ families swear 

vengeance  

H3 ظهر فى صحه جيده و معنويات  الجمهوريه

 مرتفعه

 Appeared in good health 

and high spirits 

 

H4 مبارك يسترد "هيبته" فى "قفص  المصرى اليوم

 الاخوان"

Mubarak regains "prestige" 

in "the Brothers' jail". 

 

H5 تعثرت الثوره فضحك مبارك الشروق 

 Revolution stumbles; 

Mubarak laughs 

 محاكمه القرن تنتظر قاضيا" جديدا" 

Trial of the century awaits a new 

judge 

H6 الفرعون يعود ضاحكا: مبارك عليكم  الوطن

 مرسى

Pharaoh is back tongue-in-

cheek: "Congratulations" on 

Morsi 

 

H7 شكرا جماعه التحرير 

Thanks guys 

 

 

H8  الحريه و

 العداله

تنحى محكمه المتنحى و طره تنتظر 

 المخلوع

Court of the stepped down 

president withdraws ; Tora 

awaits ousted president  

 

 

 Unfortunately, it was not possible to get hold of the pdf forms (or word documents) of four of 

these newspapers, and thus their surface structures were not analysed later. The required 

articles were not found in any of the archives on the net. One can come across other articles 

written on the same day, yet there is no presence of any of the main articles on the front pages, 

and then here is what was discovered. There seems to be a deliberate attempt to erase or hide 

as much information as possible about the 25 January Revolution, the protests at the time, the 

rule of the SCAF and Mubarak's trial. Such a hypothesis is further emphasised by Magdy 

(2015), who reached a similar outcome.   

 

RESULTS AND DISCUSSION 

According to Al-Jayrudy (2011), "linguistic variations implicate ideologies…. [The] lexical 

and syntactic options, in a given discourse contribute to understanding, exploring and 

interpreting the meanings and ideologies of that discourse" (p. 35). The following is an analysis 

of the headlines on different levels to see how they reflect the ideologies of the newspapers:- 

http://www.eajournals.org/


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

27 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

A- Surface Structure 

Generally, the story appeared in the most prominent location in the newspapers which is the 

front page, thus reflecting the valuation these newspapers made of that specific covered event. 

Furthermore, the headlines occupied more space than the articles themselves because of the 

large and bold printing.  

In Al-Ahram, being a 'conservative' newspaper, the event was covered in a small panel placed 

to the left of the front page. Both the headline and the sub-headline were written in black, yet 

in different sizes, preceded by Mubarak's photo in the cage. The letters were smaller and the 

typeface was not as bold as the headline, which indicates a lower degree of significance of the 

whole event. 

In Al-Akhbar, the headline and the sub-headline covered quarter of the front page accompanied 

by a photo of Mubarak waving to his supporters from behind the cage. The screaming large red 

headline, focusing on his good health, was preceded with a smaller sub-headline and followed 

by another larger one highlighting Mubarak's action and his opponents' reaction. This headline 

can be part of an indirect media campaign that has worked to subvert Morsi's rule, which was 

elected by the people. It attempts to underline people's confidence in the ruling regime, by 

giving the impression that the whole trial is a charade.   

In Al-Gomhuriya, a bigger space was allotted to the event because of placing a big photo of 

Mubarak lying on his back in the cell. The main headline was written in black, followed by a 

large red typeface 'screaming' sub-headline, and then a second sub-headline with a larger 

typeface size than the headline. Thus the newspaper is arousing anger and hatred by comparing 

the reaction of his supporters, who raised statues of him, to his opponents' who demanded his 

execution. This matches its partly leftist stance. 

In Al-Shorouk, a screaming red headline was placed at the very top of the front page, even 

before the name of the newspaper, covering the whole area. The sub-headline was written after 

the newspaper's name, using the same typeface size, but in black. Mubarak's photo showing 

him behind the bars, waving to his supporters is placed after the headline and the sub-headline. 

Here, the newspaper, reflecting social interests, is playing on people's emotion by comparing 

both the revolution and Mubarak. While the former is struggling, he is laughing.  

Using special graphical emphasis by the independent newspaper has placed the given message 

at the top of the hierarchical organisation of the mental models, thus presenting it as an 

unquestionable reality. Surprisingly, two state-owned newspapers (Al-Akhbar and Al-

Gomhuriya) have done the same. They tend to stay in the grey zone and avoid confronting 

some of their readers who oppose Mubarak. Conversely, not using prominent graphical 

structures, as done by the top governmental newspaper Al-Ahram, has resulted in de-

emphasising the message. In other words, it presents the event as something that does not 

deserve full attention. This is in line with the uncertainty of that period, as there was no 

indication whether Morsi's rule would continue, or whether Mubarak's men would regain 

control over the country.  

Together with relying on the position and size of the headlines and sub-headline, two 

newspapers also used inverted commas in their headlines. In H2, a colloquial expression (bumb 

 that is very common among readers is used. It is put between inverted commas to draw (بمب –

their attention, as it means 'perfect health', which shows the falsity of the spreading rumours at 

http://www.eajournals.org/


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

28 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

the time that Mubarak was on his deathbed. Meanwhile, it arouses the anger of the opponents, 

and drives them to question the credibility of the whole procedure of Mubarak's trial. 

In H4, the word "prestige" is in inverted commas, highlighting the possibility of Mubarak 

regaining his prestige and power as a president as the court withdrew from his trial. By also 

placing "the Brothers' jail" in inverted commas, the journalist is emphasizing the fact that that 

happened during their rule, thus stressing the contradiction between both facts. In other words, 

he was condemned and humiliated during the rule of the SCAF who were part of his regime, 

yet regained his prestige and nearly obtained his freedom during his enemies' rule.  

B- Lexicalisation    

In this section, the researcher carries out a lexical analysis by explaining the choice of certain 

words, the connotations behind others and the labeling of persons and objects. 

Emotive words: Al- Jayrudy (2011) claims that "discourse which appeals to the listeners' 

emotions has been recognized to trigger action more quickly than a rational discourse" (p. 42). 

Indeed, politicians use emotional appeal with most people, but reserve reason and logic for the 

few. The tone of some of the headlines above is provocative. The choice of words such as 

'waving'H1, 'greets' H2,  'high spirit' H3,  'laughs H5', 'laughing H6' clearly paint the picture 

of Mubarak being insensitive to the people. While they are grieving and suffering from the loss 

of their beloved ones, he is in high spirits and seems to have been receiving a good treatment 

at prison. Surprisingly, the ideological postures in these headlines (excluding the MB 

newspaper and Al-Tahrir) condemn the former president. They portray Mubarak as 

inconsiderate of the people's agony as he smiles and greets his supporters and seems not to be 

affected by his imprisonment neither physically nor psychologically. Doing so accentuates the 

probability that this trial might be just a show. 

 In H2, the phrase "martyrs’ families" appeals to the Egyptians' feelings, eliciting memories of 

the hundreds of people brutally killed during the first eleven days of the Revolution. "Swear 

vengeance" also reflects the amount of hatred that these families hold for Mubarak because of 

their belief that he was responsible for the death of their children. Here Al-Akhbar, though a 

government-owned newspaper, uses language that voices social interests. 

In H5, there is a negative-other presentation of Mubarak since he is depicted as a villain 

laughing, while the Revolution has stumbled. The headline also has a negative impact on the 

readers as it reminds them that the Revolution has not fulfilled any of its demands and that 

Egypt today is not the one they were dreaming of back then. Doing so mirrors the opposing 

ideology of this independent newspaper. 

Naming: In the data, Mubarak is labelled as (The Pharaoh), (The one who stepped down), and 

(The Ousted), yet in the remaining headlines, he is referred to by his common name, which 

happens to be his family one "Mubarak". These newspapers use a neutral name to be on the 

safe side, trying not to impose a certain perspective on the people. 

The word "Pharaoh" in H6 could be interpreted in two opposing ways. It connotes either 

dictatorship and oppression, or supremacy and power. This suits the ideology of Al-Watan 

newspaper, which wants to stay in the grey zone. It does not want to denounce the former 

regime and at the same time, show its alliance to it. Meanwhile, the word "Ousted" in H4 and 

H8 connotes force, humiliation and disgrace, thus satisfying the sense of victory of those 

against the previous regime. Note that the way he is named in these independent newspapers 

http://www.eajournals.org/


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

29 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

aim at assigning a low-value social role to Mubarak, thus turning the people against him. In 

addition, the word "stepped down" in H8 refers to Mubarak's act of relinquishing his power on 

11 February, 2011. This label implies full willingness, dignity and no pressure, which 

juxtaposes with the naming in the second clause "Ousted". Here the journalist is being satirical 

in using 'stepped down' as both the judge and the president did the same action. Language here 

is used to shape the reader's opinion.  

To describe those who were for Mubarak, two different words were used "proponents" H1 and 

"supporters" H2. While the proponent is a person who supports an idea/person and tries to 

persuade others that it/he is good, the supporter just supports the idea/person, without trying to 

influence others or taking any action. The former is a much stronger word and it connotes a 

higher degree of loyalty and devotion (Cambridge Dictionaries Online). Unsurprisingly, Al-

Ahram, the conservative state-owned newspaper, is the one who used such a word. 

When referring to the prison where Mubarak will be sent to, the headlines either referred to it 

as "Tora prison" H1, or "the prison" H2, or mentioned only its name "Tora" H8. However, in 

H4 the expression "the Brothers' jail" is used. Here the journalist is indirectly accusing the MB 

of helping Mubarak, by declaring that he regained his "prestige" in their custody, something 

which he was denied before. Al-Masry Al Youm, like the other independent newspapers, clearly 

expresses its antipathy to Islamists, blaming them for everything that goes wrong.  

C- Syntactic Features 

Pre-/post-modifiers: Pre-modified nouns can present varying views of a topic. For example, 

in H4, by describing the jail as that of the "the Brothers' ", emphasis is placed on that fact that 

it was during their rule that Mubarak was about to gain his freedom. 

In other cases, post-modifiers are used more. H1 'Trial of the century' describes the trial as 

such to highlight the gravity of that event as it was the first time ever, in the Middle East, to 

imprison a president and condemn him. In addition, in H3, Mubarak is said to be in "good 

health", to show the deceptiveness of the spreading rumours then that he was extremely sick, 

and at the same time, arouse the anger of the opponents. Using the word "high" to describe 

Mubarak's "spirit" re-emphasises the previous picture of a healthy confident person who is 

enjoying his life, in spite of being imprisoned. Since its readers are usually leftists and workers, 

Al-Gomhuriya is subtly calling for an action from them, by pushing them to question the 

credibility of the trial, thus in-turn Morsi's regime. 

Sentence Structure: Like most Arabic news headlines, six of these selected headlines are 

nominal, placing emphasis mainly on the subject and making it more noticeable; in this case, 

the subject is mostly Mubarak. The remaining two sentences are verbal. In addition, the present 

tense has been used in all headlines, adding a sense of immediacy to the event and reflecting 

its truth.   

Active / passive Voice: When applied to the data, all the headlines were written in the active 

voice, contrary to the claim that the passive is usually the voice used in headlines (Fowler et 

al., 1979). The agent was different in most cases, except for Mubarak who was the focus in a 

number of ones. In H3, the agent is suppressed because the circumstantial element is the 

intended message. The reader is being exasperated by Mubarak's good health. 

Transitivity: Choosing one process type instead of another, or giving participants specific 

positions, reflects the journalists' opinion towards an event. The choice of verb has an inevitable 

http://www.eajournals.org/
http://www.languageinconflict.org/component/seoglossary/glossary/2/89/verb.html


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

30 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

effect on the way a proposition is portrayed, and does have significant ideological implications. 

The choice of process might help to shape the readers' reaction. By analyzing the headlines in 

terms of transitivity, Mubarak was found to be the main participant in seven cases. 

Unexpectedly, no pattern was detected in the processes of the sample. The behavioural 

processes pertaining to Mubarak belong to the semantic field of happiness and joy, as he waves 

to his proponents and laughs at the revolution. This renders the same conclusion as that 

obtained through lexical analysis; i.e., that this whole trial might be a farce. In "Mubarak 

regains 'prestige' ", material action intention process is used to place clear responsibility on him 

for recapturing his prestige. Moreover, another material process is seen in "Mubarak greets his 

supporters". Here the former president is acting normally as if nothing is wrong in the whole 

situation. Relational processes are used twice, where Mubarak is the carrier and his health is 

the attribute, as seen in: "Appeared in good health, and Mubarak is in perfect health." By 

transforming an action process into a relation or 'state of art', the headlines attempt to accentuate 

this politically uncomfortable fact, which suits the newspapers stances.  Finally, in the headline 

"Pharaoh is back tongue-in-cheek: Congratulations Morsi", a verbal process is attributed to 

Mubarak who is teasing his opponents and the revolutionists by congratulating them on having 

Morsi, the MB figure, as a president, which is a worse scenario than his rule. 

D- Rhetorical Tropes 

Metaphors: Newspapers use figurative language to make their texts more interesting and rich, 

and to inspire certain feelings in readers, thus conveying certain ideologies. This is evident in 

the following examples: H5 has a personification. The revolution is portrayed as a person 

struggling and stumbling, while Mubarak is laughing, yet capable of rising up again. The 

obstacles that the Revolution faced did not lead to its down fall, but to knocking it down for a 

short period of time. Here, the journalist's technique sways the readers towards his/her way of 

looking at the events, and thus share his/her ideology. H8 personifies the famous prison Tora 

as a person who is waiting for Mubarak. This is a sarcastic sentence as the writer aims at 

gloating on Mubarak's imprisonment. This voices the MB's negative attitude towards the 

former president.  

Puns: In H6, there is a pun in the word "Mubarak". It is not a simple "congratulations", it is 

also the name of the ex-president Mubarak that is related, in most of the rebels' minds, to thirty 

years of injustice and tyranny. The newspaper is voicing its in-between ideology, neither totally 

condemns Mubarak, nor supports the MB. "Thanks, Guys”, reads the headline H7 in the 

independent pro-revolution daily Al-Tahrir which also translates as “Thanks Brotherhood”, a 

reference to Morsi’s Muslim Brotherhood which has dominated politics since the Revolution. 

The word 'Thanks" has a sarcastic tone as the journalist thanks the MB for oppressing the 

Egyptians' freedom and not being able to achieve justice and restore the rights of the martyrs, 

as if  Egypt is ‘back to square one’. Al-Tahrir Newspaper, like most of the other independent 

ones at the time, had been focusing on unmasking the MB intentions to take control over Egypt 

and blaming them for everything, instead of attacking the former regime figures. Thus it was 

thanking the MB for allowing Mubarak to get away with his deeds, without any condemnation. 

Such a result is in line with the findings of El Masry, et al. (2014) who have claimed that in 

2013 and as a result of disappointment with the policies of Morsi, which sometimes included 

unnecessary restrictions against journalists…the press frequently attacked Morsi and the 

Muslim Brotherhood…. Another journalist at the independent Al-Tahrir newspaper said that 

the paper sought explicitly to publish stories that would make the Muslim Brotherhood look 

http://www.eajournals.org/
http://www.languageinconflict.org/component/seoglossary/glossary/2/68/proposition.html


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

31 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

bad" (p.1628). This resonates with what have been mentioned earlier of the possibility that the 

government might be carrying a hidden media campaign, aiming at destabilising Morsi's rule. 

 

CONCLUSION  

 The present paper has studied how one event is represented in eight different Egyptian 

newspapers by using the framework of Critical Discourse Analysis (CDA).  Examining both 

the linguistic and non-linguistic features in the headlines has revealed the success of these 

newspapers in conveying some underlying tendencies. By analysing specific surface structures, 

lexicalization, syntactic techniques, and rhetorical tropes, it is evident that Egyptian headlines 

tend to be politicized.  

In general, whatever is promoted through the three state-owned newspapers is in line with the 

government policy, i.e., reflecting an institutional interest. These institutions maintain their 

dominance through the use of language. In addition, being always under the scourge from both 

the government and the reader, they avoid presenting shocking facts and resort to remain within 

their comfort zone. Consequently, they were the least biased against Mubarak. As for the 

independent papers (excluding Freedom and Justice, which openly shows its detest for the 

former regime), they seem to put most of their blame on the MB president Morsi and his rule. 

However, regardless of their political perspectives, the majority of these newspapers share one 

encoded ideology, that this trial is nothing but a charade. Mubark is getting a special treatment 

in prison, enjoying perfect health, and acting as if still in power. Though there are some 

ideological stances propagated, one fails to find clear cut distinctions amongst all the various 

headlines, except for the MB's Freedom and Justice one. This reflects the uncertainty of that 

period, as there was no indication whether Morsi's rule would continue, or whether Mubarak's 

men would regain control over the country, which forced the newspapers to stick mostly to the 

comfort zone.  

To conclude, Egyptian newspapers seem to be instruments of control and manipulation in the 

hands of the powerful, and the reader is the victim. 

  

REFERENCES 

Al-Jayrudy, L . (2011).   Ideological Representations in English and Arabic News Reports:    

A Thematic Structure Analysis. PhD. Heriot-Watt University 

BBC. (2013). Profile: Egypt's Muslim Brotherhood. Accessed from http://www.bbc.co.uk/ 

news/world-middle-east-12313405 

Bell, A. (1991). The language of news media. Oxford: Blackwell.  

Brookes, R. (1999). Newspapers and national identity: the BSE/CJD Crisis and the British 

press. Media, Culture and Society, 21: 247-263.  

Conboy, M. (2007). The language of news.  London: Routledge. 

Develotte, C., & Rechniewski, E. (2001). Discourse analysis of newspaper headlines: A 

methodological framework for research into national representations. Web Journal of 

French Media Studies Volume 4, Number 1, Accessed from  

http://wjfms.ncl.ac.uk/joed4.htm. 

http://www.eajournals.org/
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12313405
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12313405


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

32 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

El-Hennawy, N. (2011). "Al Tahrir newspaper launches, hoping to be voice of       

opposition". Egypt Independent. Retrieved 1 March 2013. 

El Masry, Basiouny & El Kamel. (2014). Egyptian Journalistic Professionalism in the Context 

of Revolution: Comparing Survey Results from Before and After the January 25, 2011 

Uprising. International Journal of Communication 8 (2014), 1615–1637 

Fahmi, G. (2015). The struggle for the leadership of Egypt's Muslim Brotherhood. Accessed 

from http://carnegie-mec.org/2015/07/14/struggle-for-leadership-of-egypt-s-muslim-

brotherhood/idbr 

Fairclough, N. (1989). Language and Power.  London: Longman. 

Fairclough, N. (1992). Discourse and social change. Cambridge: Polity Press. 

Fairclough, N. (1995). Critical discourse Analysis: the critical study of language. London: 

Longman. 

Fairclough, N. (2001). Critical discourse analysis as a method in social scientific research. In 

Wodak, R. and Meyer, M. (eds) Methods of critical discourse analysis. London: Sage. 

Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social researc. London: 

Routledge. 

Fowler, R. (1991) Language in the news: Discourse and ideology in the press. London: 

Routledge. 

Fowler, R., Hodge, B., Kress, G., and Trew, T. (1979) Language and Control. Routledge: 

London and New York. 

Ghannam,N. (2011). Newspaper Ideology: A critical discourse analysis of an event published 

in six Lebanese newspapers. (MA) University of the Witwatersrand, South Africa 

Ghoraba, H. (2012). The show must go on: Egyptian Media culprit or victim?  [Web log 

comment]. Accessed from  http://egylibertarian.blogspot.com.eg/2012/06/show-must-

go-on-egyptian-media- culprit.html 

Halliday,  M. (1994). An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold. 

Harcup, T. and O'Neill, D. (2001). What is News? Galtung and Ruge revisited. Journalism 

Studies, 2(2), pp. 261-280 

Hodge, R. and Kress, G. (1993). Language as Ideology, 2nd edition. London: Routledge. 

Huckin T. N. (1997 ) “Critical Discourse Analysis”, in T. Miller, ed, Functional Approache to   

Written Texts. Accessed from      http://exchanges.state.gov/education/engteaching 

/pubs/BR/functionalsec36.htm. 

Ifantidou, E. (2009). Newspaper headlines and relevance: Ad hoc concepts in ad hoc 

contexts.  Journal of Pragmatics, 41, 699-720. 

Jorgensen, M. and Phillips, L. (2002). Discourse Analysis as Theory and Method.  Sage 

Publications Ltd. 

Magdy, Z. (2015).   لماذا حذفت الصحف المصريه ارشيفها عن الثوره؟ سيناريو الداخليه فى عداء الذاكره        

Sasapost . Accessed from: http://www.sasapost.com/why-omit-a-number-of-egyptian- 

newspapers-archives-for-years-the-egyptian-revolution/ 

Nordlund, M. (2003). An essay of Linguistic Manipulation: An Analysis of How Attitudes are 

Displayed in New Reporting. Lulea University of Technology. 

Qiu, J. (2013). "A Critical Study of English Eco-hotel Profiles— Based on Fairclough‟s Three-

dimensional Model", Theory and Practice in Language Studies, Vol. 3, No. 10, pp. 1879-

1886. 

Oktar, L. (2001). The ideological representation of representational processes in the 

representation of us and them. Discourse and Society (12)3: 313–46. 

Pasha, T. (2011). Islamists in the Headlines: Critical discourse analysis of the 

Muslimbrotherhood in Egyptian newspapers. PhD. The University of Utah 

Reah, D. (1998). The Language of Newspapers. London: Routledge. 

http://www.eajournals.org/
http://www.egyptindependent.com/news/al-tahrir-newspaper-launches-hoping-be-voice-opposition
http://www.egyptindependent.com/news/al-tahrir-newspaper-launches-hoping-be-voice-opposition
http://carnegie-mec.org/2015/07/14/struggle-for-leadership-of-egypt-s-muslim-brotherhood/idbr
http://carnegie-mec.org/2015/07/14/struggle-for-leadership-of-egypt-s-muslim-brotherhood/idbr
http://egylibertarian.blogspot.com.eg/2012/06/show-must-go-on-egyptian-media-
http://egylibertarian.blogspot.com.eg/2012/06/show-must-go-on-egyptian-media-
http://exchanges.state.gov/education/engteaching/pubs/BR/functionalsec36.htm
http://exchanges.state.gov/education/engteaching/pubs/BR/functionalsec36.htm
http://www.sasapost.com/why-omit-a-number-of-egyptian-


Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences 

Vol.4, No.4, pp.18-33, April 2016 

___Published by European Centre for Research Training and Development UK (www.eajournals.org) 

33 

SSN: 2052-6350(Print) ISSN: 2052-6369(Online)) 

Richardson, J. (2007). Analysing newspapers: an approach from critical discourse analysis. 

Basingstoke: Pallgrave MacMillan.  

Rubin, B. (2015). The Middle East: a guide to Politics, economics, Society and Culture. 

Routledge. 

Sajjad, F. (2013). "Critical Discourse Analysis of News headline about Imran khan;s Peace 

March towards Wazaristan" IOSR Journal of Humanities and Social science, Vol. 7, 3, 

pp. 18-24. 

Saleh, Y. and Fick, M. (2013). Frustration as retrial of Egypt's Mubarak aborted. Reuters. 

Accessed from http://www.reuters.com/article/us-egypt-mubarak-idUSBRE93C02 

U20130413 

Simpson, P. (1993). Language, Ideology and Point of View. London: Routledge. 

Sheyholislami, J. (2001). Critical discourse analysis. Accessed from 

http://httpserver.carleton.ca/~jsheyhol/CDA.htm. 

Taiwo, R. (2007). Language, Ideology and Power Relations in Nigerian Newspaper  

      Headlines .Nebula.   

Van Dijk, T.A. (1996).  Opinions and Ideologies in Editorials. 2nd. draft. Paper for the 4th 

International Symposium of Critical Discourse Analysis, Language, Social Life and 

Critical Thought, Athens, 14-16 December, 1995. Accessed from:  

 http://www.discursos.org/unpublished%20articles/Opinions%20and%20ideologies%20i

n%20editorials.htm 

Van Dijk, T.A (1997). 'Cognitive Context Models and Discourse', Stamenow (ed.), Language 

Structure, Discourse and the access to Consciousness (Amsterdam, John Benjamins), 

pp.189-226. Available from 

http://discourses.org/OldArticles/Cognitive%20context%20models%20and%20discours

e.pdf 

Van Dijk, T. (1998). Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage. 

Van Dijk, T. ( n.d.). Discourse Analysis as Ideology Analysis. Accessed from 

http://www.discourses.org/OldArticles/Discourse%20analysis%20as%20ideology%20a

nalysis.pdf 

Van Dijk, T.A. (2008). Critical discourse analysis and nominalization: Problem or pseudo-

problem? Discourse and Society, 19 (6), 821-828. 

Wodak, R. (2001). What CDA Is about: A summary of its history, important concepts and its 

developments. In Wodak, R. and Meyer, M. (Eds.). Methods of critical discourse 

analysis. London: Sage. 

Zaidi, A. (2012). 'Language of ideology/ideology of language: Notes on theory and practice,’ 

JPCS Vol 3(1). 

 

http://www.eajournals.org/
http://www.discursos.org/unpublished%20articles/Opinions%20and%20ideologies%20in%20editorials.htm
http://www.discursos.org/unpublished%20articles/Opinions%20and%20ideologies%20in%20editorials.htm

